Les in het donker - De kracht van film in het onderwijs

Bewegend beeld is anno 2020 niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Kinderen groeien tegenwoordig op met schermen als tablets, smartphones, tv en notebooks. Hoewel er vaak op gehamerd wordt onze kinderen toch vooral niet te bederven met te veel schermtijd, valt niet te ontkennen dat onze wereld steeds visueler is ingesteld. Het is daarom niet meer dan logisch dat beeldeducatie onderdeel wordt van de opvoeding/opleiding van onze kinderen. In de 21ste eeuw is  film- en mediageletterdheid essentieel. Ook in het Nederlandse onderwijs is het gebruik van multimedia steeds normaler geworden.

Volgens het artikel ‘The benefits of film education in school’ op weareive.org (Mumford, 2018, 13 mei) stelt beeldeducatie kinderen en jongeren in staat te begrijpen hoe film- en bewegend beeld teksten betekenis geven. ‘Filmonderwijs op scholen vergroot bovendien de betrokkenheid van leerlingen, inspireert het schrijven en bevordert positief gedrag’, aldus Mumford. Verschillende onderzoeken onderschrijven het belang van beeld bij het leerproces. De cognitieve multimediatheorie van Mayer (2001) draait om twaalf door Mayer omschreven multimediaprincipes waarop mensen informatie verwerken en leren. Ook de dual-coding theorie van Paivio (1971) gaat ervan uit dat de combinatie van beeld en woord elkaar kunnen versterken als het gaat om het aanbieden van lesmateriaal.

Meeslepende films

Films worden tegenwoordig allang niet meer alleen gemaakt om mensen te vermaken. Steeds meer filmmakers gebruiken het medium om hun visie op de wereld te laten zien en om te reageren op maatschappelijke, economische, technische, culturele en historische gebeurtenissen met het doel hun publiek te prikkelen en verwonderen. De kracht van het prikkelen en verwonderen hebben de grootbeeldfilmmakers als geen ander onder de knie. De grootbeeldfilmwereld specialiseert zich al jaren in het op meeslepende wijze vertellen van verhalen met een boodschap. Ze dagen de verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid uit van leerlingen, jong en oud.

Omniversum Den Haag is een van de weinige plekken waar grootbeeldfilms te zien zijn. Al ruim 35 jaar vertoont het Haagse filmtheater spectaculaire grootbeeldfilms met een educatieve boodschap. Ook scholen weten Omniversum goed te vinden. Met een zorgvuldig samengestelde filmbibliotheek voor scholen in combinatie met film gerelateerde lespakketten is een bezoek aan Omniversum altijd een succesvol schooluitje. Het lesmateriaal wordt speciaal ontwikkeld in samenwerking met leerkrachten en experts op het gebied van het betreffende filmthema. Het sluit daarom perfect aan bij het Nederlandse onderwijs inclusief kerndoelen en wordt bovendien gratis aangeboden. Het materiaal is bedoeld om leerlingen voor te bereiden op de film én om ze na afloop ervan in de klas te laten verwerken wat ze zojuist hebben gezien.

(...)

Lees nu het volledige artikel uit 'PrimaOnderwijs nr. 4 Natuur & Techniek' online:


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief
Controle Dit veld is niet juist ingevuld