Wist je dat één op de tien middelbare scholieren zich meestal of altijd eenzaam voelt? Eenzaamheid komt vaker voor dan we denken, óók in de klas. Van 25 september tot en met 1 oktober is het de 'Week tegen Eenzaamheid'. Een mooi moment om dit bespreekbaar te maken, op een manier die past bij jouw leerlingen. Hoe pak jij dit thema aan in de klas? We geven hieronder wat tips voor het po en vo. Geef jouw ultieme tip via het opmerkingenveld onder dit artikel.
Ideeën voor jouw po-klas:
- Kringgesprek over eenzaamheid.
Bespreek wat eenzaamheid is, of leerlingen dit herkennen. Wat is het verschil tussen alleen zijn en je eenzaam voelen? Kun je je ook eenzaam voelen als je met anderen bent? - Vriendenboom maken.
Maak in de klas een grote boom van karton of papier. Elke leerling krijgt een blad van de boom om eenzaamheidtips op te schrijven of te tekenen. Wanneer alle bladeren aan de boom zijn geplakt heb je een complete boom die helpt tegen eenzaamheid. - Kaartjes tegen eenzaamheid.
Ga met je leerlingen creatief aan de slag met kaartjes knutselen! Deze kaartjes kun je met de klas sturen naar bijvoorbeeld een verzorgingstehuis in de buurt, of laat de leerlingen het kaartje meenemen om zelf bij iemand in de brievenbus te doen die een lief kaartje kan gebruiken. Een kaartje met een mooie tekening of lieve woorden kan een groot verschil maken bij eenzaamheid!
Ideeën voor jouw vo-klas:
- Ga in gesprek.
In 2023 heeft Trimbos onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat 11.4% van leerlingen tussen de 12 en 16 jaar aangaf zich meestal of altijd eenzaam te voelen. Of je nu mentor bent, of docent Nederlands of wiskunde. Deze week is hét moment om met jouw leerlingen in gesprek te gaan over eenzaamheid. Bespreek wat eenzaamheid voor hen betekent. Voelen zij zich weleens eenzaam? En hoe gaan ze daar dan mee om? - Buddyprogramma.
Maak tweetallen waarin verschillende opdrachten gedaan moeten worden. Zo kun je ze spelletjes laten doen, of samen werken aan een planning maken voor aankomende toetsweek. Ze kunnen elkaar ook beter leren kennen door leuke interviews te bedenken met vragen als: Wat zou je doen met 1 miljoen euro? Wat doe je als je je eenzaam voelt? Heb je een verborgen talent? Zorg dat leerlingen meerdere keren samenwerken en reflecteren op hoe het contact ging. Dit is ook een leuk idee om het nieuwe schooljaar mee te beginnen: laat oudere leerlingen een buddy worden voor de nieuwe brugklassers. Een rondleiding door de school, samen lunchen, of tijdens een tussenuur helpen met huiswerk bevordert verbinding en vermindert eenzaamheid. - Eenzaamheid en social media.
Social media kan gevoelens van verbondenheid geven, maar ook van eenzaamheid of onzekerheid. Maak dit bespreekbaar in de klas aan de hand van een reflectiespel. Vergroot hun inzicht in gevoelens die opkomen bij het scrollen op social media. Maak kaartjes met verschillende scenario’s zoals: Je ziet een feestje waar jij niet voor bent uitgenodigd of Je krijgt 50 likes op een foto of Je deelt iets kwetsbaars en iemand reageert hier lief op of Je ziet iemand die altijd alles perfect lijkt te doen. Bespreek deze kaartjes met elkaar: Hoe zou jij je hierbij voelen? Word je weleens onzeker van social media?
Of daag jouw leerlingen bijvoorbeeld uit om 24 uur zonder social media door te brengen en laat ze hier een kort reflectieverslag over maken. Met vragen als: wanneer miste je het het meest? Voelde je je rustiger of juist niet? Wat viel je op in je contact met anderen offline?
Heb jij nog andere tips om eenzaamheid bespreekbaar te maken in jouw klas? Deel het met je collega's via de comments.


Bezig met laden...
Reacties